پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۰۶ ب.ظ
آموزش سخنرانی و فن بیان
تاملی بر صداهای زیرو بم
هر صدایی که در عالم هستی , از صدای دلنواز سازی که توسط نوازنده ماهری نواخته می شود , تا صدای باران که
به پشت شیشه پنجره ها میخورد , تا صدای گوش خراش فروافتادن تیر آهنها از روی تریلی , با سه مولفه مشخص
میشود: که این سه مولفه نسبت به یک صدا همانکحکم ابعاد سه گانه طول و عرض و ارتفاع را نسبت به یک جسم
مادی دارند .
1-بلندی (شدت صدا )
مضراب آهسته به سیم ساز زده شود , یا اینکه ضربه محکم به ساز نواخته شود , به عبارت دیگر اینکه سازی را
بلندی کمتر دارد و بالعکس .

2-ارتفاع (فرکانس )
ارتفاع یک صدا به معنای زیر یا بم بودن آن است . هر جه صدا بم تر باشد ارتفاع آن کمتر است و هر چه زیرتر
باشد ارتفاع بیشتری دارد . موقعی که بر روی سیم یک ساز دسته دارضربه بزنید و سیم را بر روی دسته ساز گرفته
باشید هر چه از انتهای دسته به سمت کاسه ساز حرکت کنید , با کوتاه تر شدن سیمی که نواخته میشود صدا به تدریج
زیر و زیرتر میشود . یا در سازی مثل سنتور همچنان که از قاعده بزرگ به سمت قاعده کوچک سیم ها به صدا در
میاوریم , با کوتاه شدن سیم ها صداها از بم به زیر تبدیل می شوند . به عبارتی نتهای هفت گانه دو,ر,می,فا,سل,لا,
سی با پیشرفت و تکرار خود نماد تغییر یا همانافزایش ارتفاع صدا هستند .

3-طنین (تون )
طنین صدا آن واقعیتی است که باعث تفاوت بین صدای دو انسان "از یک جنس , دو زن یا دو مرد " با هم می شوند
وقتی تلفن زنگ میزند , گوشی را بر میدارید و با ردوبدل شدن دو سه کلمه مثل :الو سلام , متوجه میشوید که چه
شخصی داردبا شما صحبت میکند . او را بوسیله تون صدایش شناخته اید و این همان چیزی است که باعث تفاوت بین
صدای محمدرضا شجریان و شهران ناظری , ویولون وکمانچه , تار و سه تار و مثلا" پریسا و هنگامه اخوان شده و
به صدای هر کدام از آنها شخصیت جداگانه ای میدهد .